Część z Was często do mnie piszecie odnośnie pustych szablonów winietek, które sami moglibyście uzupełnić. Wiem, że część z Was chce taki szablon edytować sobie w wordzie a część np w photoshopie.
Jeżeli chodzi o edycję tekstu czy obrazków w photoshopie zapraszam Was do zakładki tutoriale: http://www.paper-designs.pl/category/zrob-sam/kursy/. Oczywiście na youtube również jest masa różnych kursów. Ja osobiście lepiej przyswajam informację jak coś widzę i słyszę niż czytam 😉
W dzisiejszym wpisie przygotowałam dla Was pliki w formacie pdf oraz jpg tak, żeby każdy mógł je otworzyć w swoich programie graficznym czy to biurowym.
Pliki zawierają puste szablony winietek z zaznaczonymi liniami cięcia i bigu, prawidłową orientacją tekstu.
Niżej chce Wam przekazać kilka uwag odnośnie projektowania – niezależnie czy będziecie zlecać druk w drukarni czy drukować na swoim sprzęcie.
CMYK a nie RGB!
Najczęstszy błąd! Później każdy się dziwi co te kolory takie dziwne i inne! Zawsze jak otwieracie dokument wybierzcie TRYB KOLORÓW: CMYK.
Projekt w druku będzie zawsze ciemniejszy!
Najlepiej jest puścić na swojej drukarce wydruk próbny z Waszymi kolorami.Sami zobaczycie, że to co wydawało Wam się za jasne w druku jest ciemniejsze 🙂 Jeżeli drukujecie w drukarni to nie ma sensu robić wydruków próbnych odebrany plik będzie się różnił, wiadomo inny sprzęt…
Inaczej sprawa tyczy się papierów perłowych – one swoją fakturą i odbijaniem światła lubią „zjadać” kolory – tutaj bym podkreśliła kontrast jasnych kolorów oraz lekko je przyciemniła. Żeby jednak uzyskać idealny odcień to nie obejdzie się bez wydruku próbnego.
Wydruk na papierze ecru – a kolory.
Oj… tutaj będzie ciężko. Zazwyczaj w drukarniach na ciemniejszych kolorach papieru używa się poddruku białego. Czyli najpierw nakładana jest biała „farba” a na to odpowiednio CMYK. Jest to oczywiście opcja dużo droższa.
W domowych warunkach takiej możliwości nie macie – więc musicie przygotować się na żółciejsze odcienie (żółty podkład – żółciejszy wydruk). Przy jasnych odcieniach ecru nie będzie się to rzucać zbyt mocno 🙂 Przy ciemniejszych możecie ewentualnie spróbować w Photoshopie w edycji krzywych troszkę uciąć tej żółci,
Czarny kolor w projektach.
Pamiętajcie!
Jeżeli używacie czarnych fontów w swoim projekcie lub chcecie aby tekst wyszedł wyraźnie bardzo małą czcionką zalecam aby użyć koloru czarnego składającego się ze składowych:
C (cyjan) – 0% | M (magenta) – 0% | Y (yellow) – 0% | K (blacK) – 100%
Szarości również korzystajcie z wartości K(blacK), (np. średnio szary 50%K, ciemny szary 80%K. Nie mieszkajcie składowych, a Wasz projekt będzie dużo lepiej wyglądał 🙂
Dlaczego tak?
Ponieważ tekst może wyjść niewyraźnie, zamiast czarnego koloru będziecie widzieć całą paletę cmyk jak na obrazku niżej:
Czarne aple
Jeżeli chodzi o większe powierzchnie korzystając z samego koloru 100K kolor wyjdzie Wam ciemno szary. Dlatego właśnie przy druku czarnych apli należy podbić kolor czarny innymi farbami. Najczęściej w drukarniach proszą o dodatkowe składowe 30C – 30M – 30Y .
Nigdy nie stosuj czarnego złożonego ze 100% każdej z farb CMYK!
Nafarbienie (czyli suma wszystkie wartości farb w danym miejscu) nie może przekraczać 280%. Jeśli nafarbienie będzie za wysokie, to pojawią się problemy w druku – ciemne kolory będą się przebijać na papierze, rozleją się na inne elementy, stracicie sczegóły obrazu, nadmiar farby schnie nierównomiernie więc mogą powstać plamy w różnych barwach itp.
Mam nadzieję, że skorzystacie z pliku i tych kilku uwag 🙂
Winietki 90x50mm PDF | Winietki 90x50mm JPG
Winietki 90x40mm PDF | Winietki 90×40 JPG
Ooo dziękuję za polecenie! 3